vrijdag 18 oktober 2019

Fotoreportage van onze tuin in de Seasons Garden van mei 2019


                                   Fotografie Gea Laar, tekst Mirjam Enzerink
De liefhebberstuin van Albien Buijs en Willem Hiddink grenst aan 
vijf verschillende percelen.
 Om beschutting en beslotenheid te creëren, maakte ze een gelaagd, 
groen passe-partout. Achter volumineuze borders, 
bloeiende wanden, leiboomschermen en volle rozenpruiken 
bloeide zo een geheime tuin op in hartje Lochem.   

                 





                                                                   
         “Voorheen was dit een weilandje achter ons huis. 
Willem en ik kochten het zestien jaar geleden als speelveldje voor 
onze drie kinderen. We hadden een heel klein stadstuintje naast het huis waar ze 
niet even lekker konden voetballen. Toen ze ouder werden, ben ik gestart met 
het maken van een groen passe-partout. De tuin grenst rondom aan vijf
 verschillende percelen. Dat gaf een rommelig beeld én inkijk. 
k wilde er graag een intieme tuin van maken. Dat heb ik in fases aangepakt. 
Eerst maakte ik alle wanden - de schuttingen - groen door er klimop, 
liguster, beukenhagen en groepen hosta’s tegenaan te zetten. 
Daar kwam een groene verdieping bovenop met leibomen. Platanen, 
vanwege de mooie grijsgroene stammen en het grote groene blad, 
en sierappeltjes omdat ze in de lente zo mooi wit bloeien. 
Zo ontdekte ik dat hoog tuinieren, zoals ik het altijd noem, dé manier is om 
beslotenheid te creëren. In de hoeken heb ik er later ook nog klimrozen 
aangeplant die via pergola’s langzaam naar elkaar toe kruipen. 
Allemaal ramblers die wit bloeien, lange ranken maken en lekker ruiken: 
Kiftsgate, Bobby James en Weddingday. Het leuke van klimrozen is 
dat je er twee keer plezier van hebt. In het najaar kleuren de randen 
van de tuin, 
samen met al de sierappeltjes, warm rood.”     
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 





“Daarna ben ik langzaam steeds meer groepen in het gazon gaan maken. 
In het begin nog vooral met witbloeiende vaste planten om de 
rust te bewaren in de tuin. Grote vakken met Hortensia Annabelle 
bijvoorbeeld. En groot hoefblad, waar ik een witte bosrank 
doorheen vlocht. Later kwamen er margrieten, stokrozen, 
judaspenning en Persicaria bij. 
Allemaal wit, zodat ze mooi afstaken tegen het groene kader 
erachter. Toen het voetballen in de tuin gebeurd was, 
ben ik echt los gegaan. Ook qua kleur. Er kwamen borders 
met juist knaloranje rozen, zwavelgele wolfsmelk en 
abrikooskleurige Oost-Indische kers, een favoriet. 
Wel steeds in buxusvakken, om de lijnen mooi strak te houden. 
Op de plek van de trampoline maakte ik een pottenborder. 
Omdat ik even daarvoor een hele partij oude terracotta potten 
bij de kringloop had gekocht. Zo kwam ik ook op het idee om meer 
oranje toe te passen in de tuin. Hier zijn ze gevuld met onder 
meer roodbladige Heuchera Nicotiana’s
 en het decoratieve blad van siernetel. Op de grond liggen houtsnippers; 
makkelijk, snel én goedkoop.”





“Ik ben ontzettend dol op Oost-Indische kers. En dan vooral 
de abrikooskleurige met het mooi gevormde, 
wit gemarmerde blad. Soms zaai ik ze zelf, maar 
eigenlijk duiken ze ieder voorjaar wel weer spontaan 
ergens op. Daar laat ik me graag door verrassen. 
Zeeuws knoopje vind ik ook schattig, die is overal welkom.”




“Ik heb heel veel geleerd van mijn schoonzus, Marieke Nolsen, 
en mijn helaas overleden schoonmoeder, Dinie Hiddink. 
Ze trakteerde ons ieder jaar op een tuinenreis naar België, 
Frankrijk en Engeland. Daar hobbelde ik altijd een beetje achteraan, 
als enige zonder aangeboren groene vingers. Maar ik deed ondertussen 
wel inspiratie en plantenkennis op. In de bloementuinen van 
Marieke en mijn schoonmoeder mocht ik vaak boeketten plukken. 
Ik heb er leren kijken naar mooie combinaties van vormen en kleuren. 
Daar heb ik veel aan gehad toen ik mijn eigen borders inkleurde. 
Creatief was ik al wel. Ik ben interieurontwerper en had 25 jaar 
mijn eigen winkel met lampen, woonaccessoires en kleinmeubelen. 
Tijdens die tuinenreizen was ik dan altijd ook gefocust 
op de verhouding tussen huis en tuin. Of de lijnen wel mooi 
doorliepen en de stijl van binnen zich herhaalde in de borders. 
Eigenlijk heb ik het ontwerp van mijn tuin ook op die 
manier aangepakt: van binnenuit.” 










7 tips van Albien voor het stylen met potten:

·      Maak pottenborders. Als je hier en daar een pot of bak plaats, zie je ze niet meer terug. In een groep is het effect groter. 
·      Heel grote potten zijn vaak duur. Hetzelfde effect bereik je met een hele verzameling kleine potten. Speel daarbij met hoogte door ze wisselend op trapjes of tafeltjes te zetten.
·      Met een basiskleur bewaar je rust in je tuin. Zet eenjarigen bijvoorbeeld alleen terracotta potten of zinken bakken. 
·      Een sterke ton-sur-ton sfeer in de pottenborder bereik je ook met een bloemkleur. Als je daarbij afwisselt in bloemvorm, blijft het beeld toch spannend.  
·      Houd je van rust maar ook van kleur, kies voor allerlei schakeringen van een basistint. Dat geeft een speels effect. 
·      Goedkope potten vind je bij de kringloop. Sla de lelijke potten niet over; met  een lik verf maak je ze uniform. Laat de verf eventueel afbladderen voor een verweerde look.
·      Als je verschillende pottenborders maakt in dezelfde stijl, gaan ze zich verbinden. Het totaalbeeld blijft mooi rustig. 









“Ik heb de tuin eigenlijk als vanzelf in strakke groepen verdeeld. Net zoals ik dat binnen doe met meubels in verschillende hoeken. Ik ben daarbij steeds uitgegaan van wit en groen als hoofdkleur. Ik houd van dat frisse, sprankelende en voel me prettig in die lichte sfeer. Qua stijl is de tuin, net als mijn huis, eclectisch. Een mengelmoesje met zowel strakke als landelijke invloeden. Maar niet romantisch of traditioneel; de combinatie roze, lichtblauw en paars kom je hier echt niet tegen. Tien jaar geleden kwam de veranda erbij als verbinding van huis en tuin. Daar zijn de wanden ook wit gestuukt; alsof je zo doorloopt naar de woonkamer. Er staan witte meubels op een grijze betonvloer, die qua kleur terugkomt in de zinken potten en het vergrijsde hout van pergola’s en schuttingen. Om de tuin die veranda in te trekken, staan rondom potten met groene en witbloeiende planten als hosta, groot hoefblad, fuchsia x een favoriete eenjarige, Euphorbia ‘Silver Fog’. Ook de klimroos gaat over de veranda, die op die manier weer zorgt voor een wit passe-partout.”






“Ik ben een mooi-weer-tuinier. In januari zaten de lentebollen 
nóg in de doos. Zo tegen november ben ik er vaak wel klaar mee 
en heb ik zin om weer naar binnen te gaan. 
Maar in de lente ben ik juist weer heel ongeduldig. Dan kan ik 
alles wel uit de grond kijken. Juni is mijn favoriete maand. 
Dan kan ik me verwonderen over alles wat weer gaat bloeien. 
Dan is de tuin ook nog zo lekker fris en overzichtelijk. 
Willem en ik tuinieren vanuit het mooie plaatje. Hij is van de
 graskantjes en de heggetjes. Ik van de styling en de bloemen. 
Maar het gaat mij niet per se om die hele bijzondere planten 
of het opbouwen van een grote collectie. De sfeer is voor 
mij veel belangrijker. Na een dag in de tuin kunnen we er 
echt van genieten als  alles weer strak is. 
En dan hebben we ons hoofd weer leeg.”






“Oud zink, verweerd hout en beton; die vergrijsde kleuren 
zijn heel mooi in combinatie met de witte bloemen. 
Maar eigenlijk staat alles wat je ervoor zet mooi. 
Met felle kleuren krijg je juist weer een sterk contrast. 
Ik maak groepen planten in zinken bakken. Die spaar ik al 
mijn hele leven. Maar alleen als ik ze voor een zacht prijsje kan 
kopen. Dat geldt eigenlijk voor alles in mijn tuin. 
We recyclen ook oude materialen. Zo laste mijn zoon Bram 
op zijn elfde al plantensteunen van verroest beton gaas. 
En toen de boom van de buurman onze schutting platlegde, 
maakte hij van het hout
een tuinset met banken en krukjes. Terracotta vind 
ik ook een mooi materiaal vanwege de warme kleur oranje.”




Om het lelijke uitzicht te verhullen en privacy te creëren, ging Albien 
‘hoog’ tuinieren. Drie tips uit haar eigen tuin:
·      Groene wanden zijn rustige wanden. Laat schuttingen beklimmen met groenblijvende soorten als liguster en klimop. Ze vormen een mooi groen kader waartegen opvallende planten of drukkere borders extra mooi uitkomen. 
·      Zet rondom pergola’s voor klimplanten boven de schuttingen. Op die manier trek je het stukje beschutting nog verder omhoog. Denk goed na over de soort beplanting. Rozen bloeien maar drie weken, maar geven in het najaar en de winter nog kleur met bottels. Wil je de bloei verlengen, combineer dan verschillende klimmers met elkaar als kamperfoelie, Clematis en blauwe regen. Door te kiezen voor een kleur, houd je de sfeer toch rustig.
·      Werk met leibomen om je tuin nog meer in te pakken. Denk daarbij verder dan de geijkte soorten. Fruitbomen bijvoorbeeld bieden al vroeg een spannender beeld met de bloesems. En in het najaar hangen de takken vol fruit.  
Meer tips van Albien? Behalve interieurs ontwerpt ze tuinen als 
verlengstuk van het huis. Kijk op www.bieninhuis.nl voor meer informatie.